23 januari 2012

bvc & låsning av bloggen igen...

idag har vi varit på bvc för 1-års kontrollen, min mini fyller snart 1 år, hur galet är inte det. nisse väger 9,2 kg o var 74 cm lång, varken tungviktare eller långskånk... toklessen blev han när han fick sprutorna oxå o det som gör ont i mammahjärtat är att han inom loppet av 4 månader ska behöva ta 3 sprutor till, bara för att mamsen o papsen vill till varmare breddgrader. i slutet av februari ska vi dit o ta mässlingen, den brukar dom ta vanligtvis när dom är 1,5 men det rekommenderas tydligen att ta den tidigare om man ska ut o resa. sen vill jag/vi att han ska ha samma skydd som ebbe så det blir till att vaccinera mot twinrix oxå, två sprutor ska han hinna med innan turkietveckan. lilla skrutten, kommer väl aldrig vilja se en spruta i hela sitt liv igen...

vi pratade lite om maten idag på bvc, nisse är ju en kratta på att äta vanlig, hemgjord mat. han ska ha banrmat från hipp, helst pastaringar med skinka men det kan han ju inte äta resten av livet. får han makaroner eller korvbitar så smaskar han i sig för glatta livet men så fort han får något ihopmixat så kväljer han som en tok. så rådet var att ge honom en gaffel, sätt dit maten o låt honom testa själv, samtidigt som ni matar honom på sidan om. sagt o gjort, när vi åt kvällsmat, kassler o ris, fick han en gaffel som vi satte dit små kasslerbitar på o oj vad han åt, slängde ifrån sig gaffeln o ville ha mer, annars blir han arg när man tar gaffeln/skeden ifrån honom. kanske testat fel strategi förut men man gör ju som man är van, ebbe var det bara att lassa i mat, han åt allt han blev serverad, iaf tills han nådde 2-års åldern o kräsigheten slog till...

kanske inte var tillräckligt tydlig i förra inlägget om att jag kommer låsa bloggen, vilket jag kommer att göra. jag behöver eran mejladress för att kunna bjuda in er (blogger funkar tydligen så) som läsare till bloggen. vill ni inte skriva den öppet så skriv ett meddelande på fejjan eller mejla mig:
shomalia@hotmail.com
trevligt att det finns några läsare som vill hänga kvar. och du linda som skrev en kommentar, vet inte på rak arm vem du är men har mina aningar.

nej, planera lite mat & efterrätt inför mammaträffen på onsdag, förslag någon???

puss & kram

2 kommentarer:

  1. Jag vill gärna läsa!!
    Erika

    SvaraRadera
  2. Hej sötnos!!

    Först o främst jag vill givetvis fortsätta läsa :)

    oj tänk vad stor han börjar bli, lille N.
    Inte roligt med sprutor givetvis men en resa till värmen lät ju inte alls dumt. Blir väldigt avis, skulle gärna åka iväg men antar jag lär stanna hemma, ta tjuren vid hornen o föda barn eller nåt:) haha!

    Hur länge ska du vara hemma med N ?

    kram

    SvaraRadera